Työhyvinvointi koostuu monesta pienestä osa-alueesta. Muun muassa työpisteen yleinen ergonomisuus ja työturvallisuudesta huolehtiminen ovat asioita, jotka työnantajan on otettava huomioon työntekijöidensä hyvinvoinnin takaamiseksi. Lue lisää.

Työhyvinvoinnin perusteet

Työhyvinvoinnin takaa terveellinen, turvallinen ja mielekäs työ. Työntekijän kannalta työhyvinvointi on suorastaan elämän ja kuoleman kysymys, mutta työnantajalle se on tämän lisäksi taloudellinen sijoitus. Työhyvinvointi ei siis ole vain eettinen kysymys, vaan myös tärkeä osa kestävästi voittoa tekevän yrityksen politiikkaa.

Oletko yrittäjä tai esimies? Työterveyslaitoksen laskurin avulla voit tarkistaa, kuinka nopeasti sijoituksesi työntekijöiden terveyteen alkavat muuttua tuotoksi.

Työpisteen ergonomia

Ergonomia on eräs työhyvinvoinnin ydinasioista. Monissa työtehtävissä meidän pitää hyödyntää kehoamme tavoilla, jotka eivät ole ihmisen fysiologialle luonnollisia. Muun muassa istuminen on yksi tällaisista hyvinvoinnin vaarantavista työasennoista. Oikein suunniteltu työasento ja työtehtävää palveleva työympäristö suojelevat työntekijän kehoa rasitusvammoilta.

Toimistotyössä ergonomian voi taata hankkimalla laadukkaan istuimen ja säätämällä tuolin ja työtason korkeuden optimaalisesti. Tässä tehtävässä on hyvä pyytää apua työergonomian asiantuntijalta.

Muutamia nyrkkisääntöjä toimistotyöpisteen oikeanlaisia säätöjä varten:

  • Istuimen selkänoja tukee ristiselkää. Istuessa lantion ja reisien kulman tulisi olla yli 90 astetta. Tuolin reuna ei saa painaa reisiä, ettei laskimoverenkierto häiriinny.
  • Kasvojen sopiva etäisyys näytöstä on noin 60-75 senttiä, mutta jopa metri voi olla hyvä, työntekijän omasta kokemuksesta riippuen. Näytön tulisi olla noin 20 astetta silmien alapuolella, ettei kasvoja tarvitsee kääntää ylöspäin.
  • Kädet lepäävät näppäimistöllä mukavasti. Kyynärvarret tuetaan työpöytään. Valitse sellainen näppäimistö ja näppäintaso, että pystyt pitämään ranteet suorina.

Osalla työntekijöistä on erityistarpeita ergonomian suhteen. Poikkeuksellisen pitkät ja lyhyet työntekijät sekä erilaisista aiemmista vammoista kärsivät henkilöt voivat tarvita kalliimman työtuolin. Vain laadukkaimmat työtuolit sallivat tarpeeksi laajan säätöjen kirjon, että niillä pystyy vastaamaan kaikkien työntekijöiden yksilöllisiin tarpeisiin.

Työturvallisuus

Työturvallisuus on myös työhyvinvoinnin edellytys. Jos vaikkapa säilytystilat on väärin suunniteltu, tavarat putoilevat työntekijöiden niskaan. Tämä voi kuulostaa hyvin satunnaiselta esimerkiltä, mutta väärin sijoiteltujen ja varastoitujen tavaroiden aiheuttamat työtapaturmat ovat erittäin yleisiä.

Myös oikeanlaiset työvälineet ovat työturvallisuuden edellytys. Kutakin työtehtävää varten pitää olla saatavilla parhaiten siihen soveltuvat välineet. Työtila ei saa olla likainen. Lisäksi esimerkiksi tietokoneiden asennukset pitää suorittaa paitsi sähköturvallisuutta ajatellen myös niin, etteivät työntekijät joudu väistelemään sähköjohtoja.

Työturvallisuutta voi lisätä paitsi työtilan ja työvälineiden suunnittelulla myös työturvallisuuskoulutuksella. Tiesitkö, että Suomessa on mahdollista hankkia valtakunnallinen työturvallisuuskortti? Viisi vuotta voimassa oleva kortti myönnetään työntekijöille, jotka käyvät läpi Työturvallisuuskeskuksen järjestämän vapaaehtoisen koulutuksen. Koulutus auttaa työntekijöitä ymmärtämään, ennakoimaan ja hallitsemaan vaaroja työpaikalla ja etenkin omassa työtehtävässään.

Liikunnan merkitys työhyvinvoinnissa

Liikunnalla on suunnaton merkitys työhyvinvoinnissa. Tutkimusten mukaan liikunta parantaa työntekijöiden fyysistä, henkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Työnantaja voi edistää työntekijöiden liikuntatoimintaa kahdella tapaa.

Ensinnäkin työntekijöille voi jakaa liikuntaseteleitä ja näin mahdollistaa edullinen liikuntaharrastus. Liikuntaa harrastavat työntekijät ovat energisempiä, onnellisempia ja tuotteliaampia.

Toisaalta istumatyön tekijöitä tulisi kannustaa nousemaan ylös istuma-asennosta ainakin kerran tunnissa. Parin minuutin jaloittelu ja ehkä muutama kyykkyliike vähentävät huomattavasti ryhdin heikkenemiseen johtavaa lantion alueen lihasrappeutumista. Nykyäänhän tiedetään, että istuminen on eräs terveydelle vaarallisimmista asioista, joita teemme.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone