Yrityslainaa parturi-kampaamolle

Parturi-kampaamo yrityksen rahoitustarpeet kohdistuvat usein liiketoiminnan kehittämisen, sisustuksen ja tarvittavien välineiden uusimiseen ja ammatilliseen lisäkoulutukseen. Kun ala on myös kovan kilpailun kourissa, on massasta erottuminen myös olennaisen tärkeää. Lähes jokaisessa pienessäkin kunnassa on useampi parturi-kampaamo kilpailemassa samoista asiakkaista. Puskaradio toimii alalla loistavasti markkinoinnissa, mutta myös yrityksen brändin kirkastamiselle voi olla tarvetta.

Mitään kultakaivoksia parturi-kampaamot harvoin ovat ja suosituimmissakin alan yrityksissä rahoitustarpeet kohdistuvat lähes kaikkeen yritystoimintaan. Ammatillinen lisäkoulutus tehostaa työskentelyä ja tuo varmuutta palvella vaativiakin asiakkaita. Parturi-kampaamon investointitarpeista huolimatta kassa ei välttämättä anna investointeihin kovin hyvin myöten.

Silloin ratkaisuna voi toimia yrityslaina, joka on helppo hakea netissä. Ensimmäistä vastaan tulevaa lainatarjousta ei kuitenkaan kannata olla ottamassa vaan lainoja kannattaa ensin vertailla hieman. Summarumin ylläpitämästä yrityslainojen vertailutaulukosta saa selkeän käsityksen tarjolla olevista yrityslainoista ja niiden kustannustasosta. Yrittäjä näkee taulukosta yhdellä vilkaisulla helposti eri lainojen kustannukset.

Yrityslainaa parturi-kampaamoyritykselle

Yrityslainoja luotonantajia on tarjolla runsaasti ja jo pankkien välillä laina-asiakkaista on kova kilpailu. Kilpailua kiristävät entisestään myös yksityiset luotonantajat, jotka tarjoavat yrityslainoja parturi-kampaamoyrittäjille varsin kilpailukykyisellä korkotasolla ja joustavilla lainaehdoilla. Olipa rahoitustarve mikä tahansa, on yrityslainojen koroissa kuitenkin merkittäviä eroja ja niitä kannattaa vertailla jo ennen varsinaista lainojen kilpailutusta.

Lainojen korkotason vertailuun on laadittu selkeä taulukko, josta saa selkeän kuvan tarjolla olevien lainojen kustannuksista. Vaikka henkilökohtainen lainatarjous voi poiketa taulukon korkotasosta, toimii se silti hyvänä työkaluna yrityksen rahoitustarpeen lainan suunnittelussa. Kun taulukosta on löytynyt sopivalta tuntuva laina, voi henkilökohtaisen lainatarjouksen pyytää kilpailuttamalla lainat helposti yhdellä lomakkeella.

Kilpailutuksessa täytetään lainahakemus netissä ja yhdellä ja samalla hakemuksella voidaan pyytää lainatarjoukset usealta luotonantajalta samalla kertaa. Tyypillisesti henkilökohtaiset lainatarjoukset tulevat omaan sähköpostiin muutaman tunnin sisällä hakemuksen lähettämisestä ja niiden vertailuun kannattaa hieman varata aikaa.

Lainahakemuksen täyttäminen vie joitakin minuutteja. Hakemuksessa kysytään:

  • Yrityksen perustiedot
  • Lainasumma ja takaisinmaksuaika
  • Arvio yrityksen tämän hetken liikevaihdosta
  • Hakijan henkilötiedot

Lainatarpeen määrittely lyhyesti

Hakemuksen täyttämisen yhteydessä voi liittää hakemuksen tueksi liitteitä, jotka helpottavat luotonantajia henkilökohtaisen lainatarjouksen laatimisessa. Hakemus toimitetaan reaaliajassa luotonantajille ja tarvittaessa luotonantaja pyytää lisätietoja sähköpostilla tai puhelimitse.

Yhteydenotto voi tulla hyvinkin nopeasti luotonantajan palveluaikojen puitteissa, mutta hakemuksen voi täyttää mihin vuorokauden aikaan tahansa ja juuri silloin kun se itselle parhaiten sopii.

Luotonantajan ottaessa yhteyttä parturi-kampaamoyrittäjällä on mahdollisuus antaa tarkempia selvityksiä lainatarpeesta ja toimittaa tarvittaessa lisää liitteitä hakemuksensa tueksi. Lisäselvityksillä voi olla merkitystä henkilökohtaisen lainatarjouksen laadinnassa.

Jo lainahakemusta täyttäessä kannattaa huomioida, että yrityksen yhtiömuodolla on myös merkitystä yrityslainaa haettaessa. Yksityinen elinkeinoharjoittaja voi hakea lainaa yksin, mutta muissa yhtiömuodoissa vaaditaan myös muiden osakkaiden tai yhtiökumppaneiden hyväksyntä lainalle.

Vertaile henkilökohtaisia lainatarjouksia kokonaisuutena

Summarumin kilpailutuspalvelusasa on jo kymmeniä luotonantajia, jotka voivat tarjota parturi-kampaamoyrittäjälle yrityslainaa. Henkilökohtaisia lainatarjouksia voi siis tulla useita ja niiden vertailuun kannattaa hieman käyttää aikaa, että löytää yrityksensä rahoitustarpeisiin kustannustehokkaimman lainan.

Yrityslainoja vertaillessa kannattaa kiinnittää huomiota etenkin lainatarjousten todelliseen vuoskikorkoon ja kokonaiskustannuksiin. Vaikka laina nimelliskoroltaan vaikuttaisi hyvin edulliselta, voi sen muut kulut tehdä siitä kalliin. Todellisessa vuosikorossa on huomioitu jo lainan avausmaksut, tilinhoitomaksut ja mahdolliset laskutuslisät nimelliskoron lisäksi ja kaikki nämä näkyvät lainan kokonaiskustannuksissa.

Pelkkä korkotaso ei vielä kerro onko laina edullinen vai ei, ja miten hyvin se sopii yrityksen tarpeisiin. Tärkeää onkin lainoja vertaillessa kiinnittää huomiota myös lainojen muihin ehtoihin, joissa esimerkiksi maksu- tai lyhennysvapaat jaksot voivat olla iso apu parturi-kampaamon tilapäisissä kassavirran notkahduksissa. Toisinaan taas voi tulla vastaan tarve maksaa laina ennakoitua nopeammin pois ja ehdoista kannattaa myös tarkistaa miten tämä onnistuu tai aiheutuuko siitä lisäkustannuksia lainalle.

Sopivan henkilökohtaisen yrityslainatarjouksen hyväksyminen käy helposti

Henkilökohtaisen yrityslainatarjouksen hyväksyminen käy nopeasti ja helposti luotonantajan ohjeiden mukaisesti. Myös tämä toteutetaan täysin netin kautta ja omilla verkkopankkitunnuksilla voidaan lainasopimus allekirjoittaa sähköisesti. Kun lainasopimus on hyväksytty, siirtää luotonantaja lainan maksuun ja se on nostettavissa yrityksen tilille.

Nopeimmillaan koko yrityksen lainanhakuprosessin voi saada hoidettua yhdessä päivässä, mutta siihen on kuitenkin hyvä varata pari arkipäivää. Silloin henkilökohtaisia lainatarjouksia ehtii vertailla rauhassa. Pari arkipäivää kannattaa varata siksikin, että viikonloput ja juhlapyhät voivat hidastaa lainan käsittelyä ja maksuliikennettä, ja joidenkin luotonantajien palveluajat voivat rajoittua virastoaikaan.

Yrityslainaa parturi-kampaamolle ilman vakuuksia

Pankit usein vaativat yrityslainoissaan erilaisia vakuuksia lainan myöntämiseksi, etenkin jos rahoitustarve on vähänkään suurempi. Vakuudet voivat olla reaalivakuuksia tai kokonaisvaltaisempia rahoitusratkaisuja, joissa mukana on myös Finnvera tai Business Finland.

Silloin pankilla on varmuus lainan takaisinmaksusta, mutta lainan hakuprosessi on merkittävästi hitaampi. Finnveran ja Business Finlandin hakemusten käsittelyajat voivat pahimillaan olla viikkoja.

Yksityiset luotonantajat taas tarjoavat helpommin parturi-kampaamoyrittäjälle lainaa ilman vakuuksia ja myönnettävät lainatkin ovat usein isompia mitä pankkien tarjoamat vakuudettomat lainat. Vaikka luotonantajalle tällainen laina on riskilaina, niin yrityslainamarkkinoilla riski on kannattava. Rahoitukseen tarvitaan lainaa usein suurempia summia ja ne yleensä maksetaan nopeammalla aikataululla takaisin kuin kuluttajille suunnatuissa lainoissa.

Hae yrityslainaa parturi-kampaamoyritykselle heti tilille

Parturi-kampaamo yrittäjä voi hakea helposti lainaa netissä mihin kellon aikaan tahansa, vuoden jokaisena päivänä. Hakemus täytetään netissä ja lähetetään yhdellä napin painalluksella usealle luotonantajalle yhtä aikaa. Varsinaiset henkilökohtaiset lainatarjoukset saa suoraan omaan sähköpostiinsa ja niitä on helppo vertailla silloin kun itselle parhaiten sopii. Kun sopiva laina on löytynyt sen hyväksyminen käy muutamalla klikkauksella ja lainan saa nostettua nopeasti yrityksen käyttöön.

Käsittelyajat netistä haettavissa yrityslainoissa ovat niin lyhyitä, että käytännössä voidaan sanoa lainan saatavan heti. Nopeimmillaan koko lainan hakuprosessin parturi-kampaamoyrittäjä saa vietyä alusta loppuun yhden päivän aikana, mutta siihen kannattaa varata pari arkipäivää. Arkijuhlapyhä ja viikonloppu voi viivästyttää luotonantajan ja yrittäjän välistä rahaliikennettä hieman, mutta ei merkittävästi. Tässäkin tapauksessa viiveessä puhutaan vain joistakin päivistä.

Parturi-kampaamoyrityksen rahoitus ja yleisimmät rahoitustarpeet

Yleisimmät rahoitustarpeet keskittyvät parturi-kampaamoyrityksillä tarvittavan välineistön uusimiseen, toimipaikan päivittämiseen ja markkinointiin. Myös ammatillinen lisäkoulutus on monien mielessä, mutta nämä lyhytkurssit ovat usein hinnakkaita ja niiden kustannusten takia niille ei välttämättä voida osallistua ilman rahoitusta. Toisinaan on tarve myös henkilöstön palkkaamiseen, jos vuokratuolille ei löydy ammattilaista. Tämä investointi on ajankohtainen etenkin nyt, kun pandemian jälkeen etätyöskentelystä on luovutta ja pandemian alkuajan koronakampaus ei ole enää niin trendikäs.

Erilaisia rahoitustarpeita löytyy parturi-kampaamoyrityksissä liiketoiminnan jokaiselta osa-alueelta, mutta vaikeiden aikojen jälkeen kannattaa keskittyä niihin tarpeisiin, joilla saadaan vastattua markkinoiden positiivisiin näkymiin parhaiten. Kaikkiin näihin voi hakea yrityslainaa, joka voidaan myöntää nopeastikin ja jopa ilman vakuuksia.

Parturi-kampaamon sisustuksen ja työvälineiden uusiminen

Vaikka parturi-kampaamon sisustus ei varsinaisesti vaikuta varsinaiseen työn tekemiseen, niin se vaikuttaa olennaisesti asiakkaiden viihtymiseen. Asiakkaat tulevat mielellään paikkaan, joka on siisti ja viestii rauhallisuutta, ammattimaisuutta ja viihtyisä. Nuhjuinen parturi-kampaamo antaa kuvan, että työn laatukin voi olla kaukana odotuksista ja tällainen imago ei palvele parturi-kampaamoyrittäjää. Myös tarvittavat työvälineet voivat vaatia huoltoa tai uusimista ja ammattilaisen tarvitsemat sakset ja koneet ovat usein hinnakkaampia kuin kotitalouksille suunnatut vastaavat.

Liiketilan kalustus ja sisustus myöskin kuluu ja vaikka kalusteet pääasiassa ovat ajattomia, niin niiden kuluminen näkyy ensimmäisenä asiakkaalle. Yksinkertaisimmillaan sisutuksen päivityksessä päästään tehokkaalla pesulla ja kuluneiden kalusteiden vaihdolla, mutta aina toisinaan tarvitaan kokonaisvaltaisempaa sisustuksen päivitystä ja siihen kannattaa hakea rahoitusta yrityslainasta. Sisustuksen päivitys saadaan hoidettua kokonaan yhdellä kertaa ja sisustukseen mahdollisesti tehtävistä isommista muutoksista aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa asiakkaille ja yrityksen toiminnalle.

Parturi-kampaajan ammatilliseen lyhytkurssiin rahoitusta yrityslainalla

Harva parturi-kampaamo yrittäjä voi aloittaa pitkiä opintoja yritystoiminnan pyörittämisen ohessa ja siksi ammatilliset lyhytkurssit ovat hyvä tapa ylläpitää ja kehittää ammattitaitoaan. Kurssit ovat usein 1-2 päivän mittaisia ja niiden aikana pääsee oppimaan uusia tekniikoita, esimerkiksi leikkauksiin tai värjäyksiin liittyen. Kurssi voi liittyä myös yrityksen muuhun liiketoiminnan osa-alueeseen, kuten markkinointiin tai henkilöstöjohtamiseen.

Vaikka koulutus onkin aina kannattavaa, voi haasteeksi muodostua näiden lyhytkurssien rahoitus. Parturi-kampaamoyrittäjä voi hakea yrityslainaa myös ammatilliseen lisäkoulutukseen ja näin parantaa yrityksen toimintaedellytyksiä. Markkinointikurssiin sijoitettu raha maksaa itsensä usein nopeasti takaisin.

Henkilöstön palkkaaminen yrityslainalla voi tuoda tarvittavaa potkua parturi-kampaamoyrityksen kasvuun

Vaikka suurin osa parturi-kampaajista toimivat yksityisinä elinkeinonharjoittajina, voi vuokratuolille olla vaikea löytää hyvää tekijää. Silloin tuoli kannattaa laittaa tuottamaan työntekijän palkkauksen muodossa, että asiakkaita voidaan palvella mahdollisimman hyvin. Olipa henkilöstöä kasvatettu sitten vuokratuolityöntekijällä tai palkatulla työntekijällä, tulee laajentuneita palveluja tulee voida markkinoida, että asiakkaat löytävät mahdollisimman nopeasti myös uuden parturi-kampaajan palveluiden pariin.

Henkilöstön palkkauksella saadaan myös tiukkojen aikojen jälkeen vastattua positiivisiin markkinanäkymiin, mutta palkkauksesta voi muodostua tarve rahoitukselle, johon kassa ei välttämättä anna myöten. Silloin voi henkilöstön palkkauksessa pieni yrityslaina olla tarvittava lisäpotku, jolla päästään mukaan kasvuvaiheeseen ja saadaan siitä kaikki hyöty irti. Kasvun myötä laina voidaan myös maksaa lyhyellä maksuaikataululla takaisin.

Parturi-kampaamoyrityksen liiketoiminnan laajentaminen

Yhä useammin asiakkaat toivovat monipuolisempia hyvinvointipalveluja saman katon alta. Parturi-kampaamon liiketoimintaa voi laajentaa muun muassa kauneus- ja hyvinvointipalvelujen suuntaan, jos liiketila antaa tähän mahdollisuuksia. Jos asiakkailta on tähän liiketoiminnan laajennuksen suuntaan tullut selkeästi toivetta, mutta liiketila ei anna laajennukselle mahdollisuuksia, on palvelujen toteuttamiseksi muutettava paremmin uusia palveluja palvelevaan liiketilaan.

Molemmissa tapauksissa tarvitaan rahoitusta jo merkittävästi, jo pelkästään mahdolliseen muuttoon, liiketilan sisustukseen ja palveluiden markkinointiin. Myös henkilöstön palkkaus voi olla tässä vaiheessa ajankohtaista ellei sopivia tekijöitä saada vuokratuolille. Näiden muutosten rahoitus harvoin onnistuu ilman yrityslainaa, mutta sen hakeminen onnistuu onneksi helposti netissä.

Markkinointiin lisäpotkua brändäyksen kautta

Parturi-kampaamoyrityksen markkinointi ei useinkaan ole kovin suurta, etenkään jos asiakaskunta on jo vakiintunut ja liikevaihto halutaan pitää vakaana. Kuitenkin aloittava parturi-kampaamo tarvitsee markkinointia toimintansa tueksi ja tähän ei välttämättä kassasta löydy varoja.

Markkinoinnille on erityisesti tarvetta myös siinä vaiheessa, kun halutaan laajentaa asiakaskuntaa. Esimerkiksi lapsiasiakkaiden tai erityisesti vanhemman väestön palveluihin panostaminen voi olla hyvin toimiva brändäys, jolla parturi-kampaamo saadaan erottumaan massasta.

Brändäys ei valitettavasti useinkaan onnistu ilman jonkinlaista markkinointibudjettia ja samassa yhteydessä voi olla tarpeen pohtia myös parturi-kampaamon ulkoista viestintää kokonaisvaltaisesti. Jos itsellä markkinointi ei ole raudan vakaasti hallinnassa, kannattaa tässä hyödyntää markkinointitoimistoa tai alan freelanceriä apuna. Näiden rahoituksessa voi olla tarpeen hakea pientä yrityslainaa, mutta hyvin hoidettu brändäys ja markkinointi maksaa itsensä nopeasti takaisin yrityksen kasvaneella kassa- ja asiakasvirralla.