Yrityslainaa verkkokauppiaalle

Internet on täynnä mahdollisuuksia, ja moni yrittäjä perustaakin liiketoimintansa täysin verkkopohjaisesti. Myös perinteiset kivijalkamyymälät laajentavat toimintojaan kovaa kyytiä verkon puolelle, sillä harvoin tämän globaalin kauppapaikan potentiaali kannattaa jättää hyödyntämättä.

Verkkokaupan avaamisella ja menestyksekkäällä pyörittämisellä on kuitenkin kustannuksensa. Kulujen määrä riippuu hyvin paljon siitä, millaisesta liiketoiminnasta on kyse. Joka tapauksessa – investointeja on edessä.

Jos yrityksesi tilillä ei ole tällä hetkellä riittävästi ylimääräistä isoihin investointeihin, yrityslaina verkkokauppiaalle voi olla hyvä ratkaisu! Sen avulla saat valjastettua verkon kauppamahdollisuudet käyttöösi nopeasti, etkä jää kilpailun kyydistä.

Yrityslainaa verkkokaupalle nopeasti

Verkkokauppiaan on mahdollista hankkia yrityslainaa mihin tahansa liiketoimintaan liittyvään tarpeeseen aina sivuston rakennuksen kustannuksien kattamisesta varaston hankintaan. Lainan tarve riippuu tietysti siitä, miten laajoja operaatioita sinun tarvitsee tehdä.

Mikäli myyt verkossa aineettomia palveluja, kuluja kertyy yleensä hieman vähemmän. Jos liiketoiminta on pienimuotoista, saatat pärjätä jo muutamien tuhansien eurojen yrityslainalla. Kun kyseessä on fyysisten hyödykkeiden myynti, kulut kasvavat varastokustannusten myötä helposti suuremmiksi. Yrityslainaa verkkokaupalle on onneksi mahdollista saada useita kymmeniä tuhansia.

Luotonantajia on nykyään lukuisia, sillä yrityslainat ovat itsessään myös kaupan kohteita. Sinä pääset hyötymään tästä, sillä sen ansiosta sinulla on enemmän valinnan varaa. Summarumilla toimimme yhteistyössä yli 30 pankin tai rahoituslaitoksen kanssa, joten löydät kauttamme varmasti itsellesi sopivan yrityslainan.

Voit pyytää lainatarjousta kaikilta yhteistyökumppaneiltamme yhdellä lomakkeella. Tämän ansiosta kilpailuttaminen ja parhaan lainan löytäminen on todella nopeaa. Sujuvat prosessit tietävät sitä, että voit saada lainarahat liiketoiminnan kehittämiseen käyttöön jo hyvinkin pikaisella aikataululla.

Lainatarjouksen sisältö

Kun jätät lainahakemuksen, saat vastaksena lainatarjouksia joko kirjallisesti sähköpostiin tai puhelimen välityksellä. Lainojen hinnoissa ja ehdoissa voi olla isojakin eroja, joten niihin kannattaa tutustua huolella. Jokainen tarjous on asiakaskohtainen, sillä ne tehdään yrityksesi tietoihin perustuen. Tarjouksessa punnitaan esimerkiksi näitä seuraavia asioita:

  • Yrityksen ikä. Lainan suuruuteen vaikuttaa se, miten kauan yritys on ollut toiminnassa. Jos sinulla on näyttöä siitä, että yritystoiminta on aktiivista ja kannattavaa, voit todennäköisesti saada suurempia lainasummia käyttöösi. Lainan korot saattavat olla pienemmän riskin myötä myös matalammat.
  • Yrityksen maksukyky. Tämä vaikuttaa olennaisesti siihen, myönnetäänkö lainaa vai ei. Kun yrityksen maksukyky on vahva, on luotonantajan helppo tehdä lainapäätös. Jos yrityksellä on luottohäiriömerkintöjä, lainansaanti on puolestaan hyvin haastavaa.
  • Yrittäjän luottokelpoisuus. Yrityksen luottokelpoisuuden lisäksi lainaa myönnettäessä tarkastellaan myös itse yrittäjän luottokelpoisuutta. Jos yrittäjällä on henkilökohtaisia maksuhäiriöitä, se vaikuttaa negatiivisesti lainapäätökseen. Tämä on erityisen suuressa roolissa toiminimiyrittäjillä. Vastaavasti osakeyhtiöissä yksittäisen osakkaan maksuhäiriöt eivät välttämättä ole ratkaisevia.
  • Analyysit liiketoiminnasta. Luotonantaja haluaa myös tietää, miltä yrityksesi tulevaisuus näyttää. Jos tulevat näkymät ovat kirkkaat, on yrityksesi lainansaanti helpompaa ja voit saada parempia ehtoja.
  • Muut asiakkuudet luotonantajan kanssa. Vaikuttavana tekijänä on myös se, onko sinulla hakemuksen vastaanottaneen luotonantajan kanssa muita asiakkuuksia. Tästä voi olla etua esimerkiksi lainan hinnoittelussa. Joskus voi olla järkevää yhdistää lainoja saman luotonantajan alle.

Lainatarjouksessa määritellään muun muassa näihin yllä oleviin asioihin perustuen, millaiset ehdot ja hinnat saat verkkokaupan yrityslainalle. Oleellisimpiin kuuluvat tiedot mahdollisesta lainasummasta sekä takaisinmaksun ehdot. Yleensä takaisinmaksulle sovitaan jokin tietty takaraja, minkä sisällä lyhennyksiä tehdään kuukausittain.

Tarjouksesta käy ilmi myös korkotaso, jonka saat yrityslainallesi. Kuten mainittua, tämä on yksilökohtainen, joten hakemuksen täyttämiseen kannattaa käyttää rauhassa hetki aikaa.

Mistä verkkokaupan yrityslainan hinta muodostuu?

Verkkokaupan yrityslainan hinta rakentuu muutamista erillisistä palikoista. Etenkin pidemmissä laina-ajoissa korkokanta on niistä tärkein seurattava. Korko on prosenttimäärä, jonka luotonantaja laskuttaa korvauksena sinulle antamastaan rahasta. Sillä sekä katetaan luotonantajan riskejä että pidetään toiminta kannattavana.

Korko muodostuu kahdesta osasta: viitekorosta ja marginaalikorosta. Yleisesti käytettyjä viitekorkoja ovat esimerkiksi Euribor- ja Prime-korot. Näistä ensimmäisen määrittää Euroopan keskuspankki, eikä luotonantajalla ole siihen sananvaltaa. Toisen taas pankki voi määrittää itsenäisesti, jolloin se perustuu esimerkiksi talouden kehitysnäkymiin, inflaatioon ja markkinakorkojen kehityssuuntiin.

Marginaalikorko on se osuus, jolla luotonantaja tekee voittoa. Rahoituslaitos tai pankki voi päättää sen melko vapaasti tiettyjä rajoituksia lukuun ottamatta. Tämä on se osuus, joka on erityisen merkityksellinen yrityslainasi hinnan kannalta.

Korkojen päälle lainan hintaan sisältyy muita kuluja. Niitä voivat olla esimerkiksi avauskulut ja tilinhoitomaksut. Tästä kaikesta voi olla hieman hankalaa muodostaa selkeää kuvaa, joten luotonantajat ovat velvoitettuja ilmoittamaan lainan todellisen vuosikoron. Siinä otetaan huomioon kaikki lainan kustannukset, minkä ansiosta todellisia vuosikorkoja on helppo vertailla keskenään.

Yrityslainaa verkkokaupalle ilmanvakuuksia

Hintaan vaikuttaa myös se, haetko vakuudellista yrityslainaa verkkokaupan kasvun tueksi, vai tarvitsetko vakuudettoman helpon yrityslainan. Vakuudellinen yrityslaina tarkoittaa sitä, että rahat käyttöön saadaksesi sinun tulee antaa luotonantajalle vakuus sen takaisinmaksusta.

Vakuutena toimii usein esimerkiksi jokin kiinteistö, arvo-omaisuus tai vaikkapa osakkeita.
Vakuus vähentää luotonantajan riskiä, joten vakuudelliset lainat ovat yleensä edullisempia. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta asettaa pankin tai rahoituslaitoksen vaatimaa vakuutta. Tällöin vaihtoehtona verkkokaupan perustamiseen tai kasvattamiseen on helppo yrityslaina ilman vakuutta.

Vakuudetonta yrityslainaa verkkokaupalle on mahdollista hakea ilman lainan varmistukseksi asetettavaa arvo-omaisuutta. Tämä nostaa luotonantajan riskiä, joten vakuudettomat lainat ovat hieman muita kalliimpia. Vastaavasti niiden helppous ja nopeus on omaa luokkaansa.

Vakuudettoman lainanhintaa voidaan neuvotella usein hieman alaspäin hankkimalla lainalle takaaja. Yrityslainojen kohdalla tämä on usein myös vaatimus luotonantajan puolelta. Takaajalla tarkoitetaan luonnollista henkilöä, joka ottaa vastuun lainan takaisinmaksusta. Voit itsekin olla lainasi takaaja, kunhan luottotiedoissasi ei ole merkintää.

Kilpailuta verkkokaupan yrityslaina ja säästä

Kun haluat panostaa verkkokauppasi liiketoimintaan, haluat varmasti, että pystyt hyödyntämään lainarahan mahdollisimman tehokkaasti. Jos lainan kulut ovat matalat, sinulle jää enemmän rahaa käytettäväksi itse liiketoimien tukemiseen.

Helpoin tapa löytää edullista yrityslainaa verkkokauppiaalle on lainojen kilpailuttaminen verkossa. Luotonantajien hinnoissa voi olla todella isojakin eroja, joten kilpailuttaminen on aina järkevää. Oletpa hankkimassa pienempää tai suurempaa yrityslainaa, voit saada aikaa säästöjä vertailemalla eri lainatarjouksia.

Yrityslainojen vertailu on nykyään todella helppoa, joten sinun ei tarvitse käyttää siihen paljoakaan aikaa, joka kuuluu myös yrittäjän kallisarvoisiin resursseihin. Summarumilla saat kilpailutettua yhdellä hakemuksella yli 30 luotonantajan tarjoukset.

Verkkokaupan rahoitus ja yleisimmät rahoitustarpeet

Rahoitustarve vaihtelee isosti liiketoiminnan tyypin mukaan. Ajatellaan vaikkapa yksinyrittäjää, joka kauppaa sisällöntuotannon palveluita. Liiketoiminta tapahtuu verkossa, eikä yrittäjä tarvitse varsinaisia fyysisiä tiloja tuotteiden varastointiin tai asiakaskohtaamisiin.

Tällöin rahoitustarve muodostuu esimerkiksi verkkosivuston luonnista ja ylläpidosta sekä markkinoinnista. Kulurakenne on helppo pitää melko matalana, ja lainasta voidaan lohkaista suurempi osa mainostamiseen ja asiakashankintaan.

Jos taas kyseessä on fyysisiä hyödykkeitä myyvä verkkokauppa, rahoitustarpeet ovat suuremmat.

Niitä voivat olla esimerkiksi nämä:

  • Verkkokauppa-alustan hankinta
  • Sisällön tuottaminen alustalle
  • Ylläpitokustannukset
  • Markkinointi
  • Tuotteiden osto
  • Varastointi
  • Logistiikkakulut

Luotonantajat eivät määrittele lainatarjouksessaan sitä, mihin tarkoitukseen rahat saadaan käyttää. Tämä antaa sinulle vapaat kädet kehittää verkkokauppaliiketoimintaasi miten haluat. Kannattaa kuitenkin miettiä mahdollisimman tarkkaan, mitä haluat lainarahalla tehdä. Näin voit hakea sopivan kokoisen yrityslainan, etkä joudu maksamaan turhia korkokuluja.

Milloin yrityslainaa kannattaa ottaa verkkokaupalle?

Onko yrityslainan ottaminen sitten aina kannattavaa? Milloin lainaa tulisi ottaa? Tässä kannattaa pyrkiä mahdollisimman rationaaliseen ajatteluun ja analysoivaan näkökulmaan.
Verkkokaupassa on nykyään vahvaa kilpailua, kun puhutaan yleisimmistä toimialoista. Jos liiketoimintosi kuuluvat näihin, sinun kannattaa punnita menestymismahdollisuuksiasi ja keinoja, joilla saavutat oman osasi markkinasta. Millaisia tuottoja sijoitus verkkokaupan avaamiseen tai kehittämiseen voi tuoda? Jos sinulla on selkeä ja toimiva suunnitelma, yrityslainaa verkkokaupalle on järkevää ottaa.

Yrityslaina verkkokaupalle voi olla myös hetkellinen apu käyttöpääoman paikkaamiseen, jos esimerkiksi tarvitset lisäresursseja varaston täydentämiseen lähestyvää sesonkia varten. Tällaisessa tilanteessa tulevat tuotot tulevat suurella todennäköisyydellä ylittämään reippaasti luotosta koituvat kulut.

Lainaa taas ei kannata hakea, jos verkkokauppa on suurissa ongelmissa, eikä sinulla ole suunnitelmaa niiden selvittämiseksi. Lainaraha pitää aina maksaa takaisin, joten tämä voi pahimmassa tapauksessa vain suurentaa taloudellista ahdinkoa.

Uusi verkkokauppias – ota nämä huomioon

Jos olet avaamassa vasta verkkokauppaasi, ensinnäkin onneksi olkoon päätöksestä! Verkko on täynnä mahdollisuuksia, ja olet pääsemässä osaksi niitä. Tässä on muutamia asioita, jotka sinun kannattaa muistaa rahoituksensuhteen:

  • Aseta liiketoiminnallesi tavoitteet ja tee suunnitelma niihin pääsemisestä
  • Laske mahdollisimman tarkkaan, kuinka suuren lainan tarvitset
  • Mieti, onko vakuus mahdollista hankkia – se madaltaa hintaa
  • Tee suunnitelma siitä, kuinka saat lainan lyhennettyä
  • Kerro suunnitelmastasi tarkkaan hakemuksessa
  • Kilpailuta yrityslainat ja löydä niistä edullisin

Hae yrityslainaa verkkokauppiaalle heti tilille

Kun tarvitset rahoitusta verkkokaupallesi, ei kannata jäädä suotta odottelemaan. Digitaalinen markkina kasvaa ja kehittyy kovaa vauhtia, ja hitaimmat tippuvat helposti kyydistä. Jos omat resurssit eivät ole tällä hetkellä riittävät, voit hakea tukea yrityslainasta.

Täytä Summarumin lainahakemus, niin saat pikaisella aikataululla lukuisia lainatarjouksia. Lainatarjoukset eivät ole sitovia, eli saat rauhassa tutustua niihin. Kun löydät omalle yrityksellesi sopivan lainatarjouksen, voit hyväksyä sen ja solmia sopimuksen luotonantajan kanssa. Saat rahat tilillesi nopeasti ja voit siirtyä toteuttamaan suunnitelmasi!

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Oletko perustamassa verkkokauppaa tai tarvitsetko rahoitusta jo olemassa olevalle nettikaupallesi? Tähän alle olemme koonneet kysymyksiä, jotka usein mietityttävät kanssasi samassa tilanteessa olevia. Tutustu niihin ja jätä lainahakemuksesi, minkä jälkeen voit rauhassa vielä tutustua tarjousten sisältöihin.

Mistä saan edullisinta yrityslainaa verkkokaupan rahoitukseen?

Yrityslainojen hinnat muodostuvat monesta yksilökohtaisesta asiasta, joten tähän ei ole olemassa suoraa vastausta. Sinulle pankki X voi olla paras, kun taas naapurille rahoituslaitos Y voi antaa paremman tarjouksen. Kilpailuttamalla yrityslainan pystyt löytämään juuri omaan tilanteeseesi sopivimman, edullisen vaihtoehdon.

Voinko saada yrityslainaa verkkokauppiaalle ilman vakuuksia?

Kyllä, yrityslainaa verkkokaupan rahoitukseen on mahdollista hakea myös ilman vakuuksia. Useimmiten sinulta vaaditaan kuitenkin henkilötakaus, joka varmistaa lainan takaisinmaksua. Voit itse toimia takaajana, mikäli luottotietosi ovat kunnossa. Saatat löytää myös sellaisia tarjouksia, joissa sekä vakuus että takaaja ovat tarpeettomia, mutta näiden hinnat ovat yleensä selkeästi korkeampia.

Luottotietoni eivät ole kunnossa. Voinko saada yrityslainaa verkkokaupalle?

Lähtökohtaisesti se on hyvin hankalaa. Mikäli olet toiminimiyrittäjä, se on käytännössä mahdotonta. Jos taas yritysmuotosi on osakeyhtiö, lainan saanti voi onnistua, mikäli muilla osakkailla on luottotiedot kunnossa. Saat lopullisen vastauksen luotonantajalta.

Miten paljon yrityslainaa verkkokaupalle on mahdollista saada?

Jokaisen yrityksen lainan suuruus arvioidaan tapauskohtaisesti. Uutena yrittäjänä sinun kannattaa varautua siihen, että lainasummat ovat suhteellisen pieniä. Vakavaraisena yrityksenä luotonantajat myöntävät helpommin suurempia lainasummia. Summan suuruuteen vaikuttaa muutkin asiat, kuten luottoluokitus ja muu analyysi. Jätä lainahakemus, niin saat tarkempaa tietoa omista lainamahdollisuuksistasi.