Yrityslainaa matkailualan yritykselle

Kotimaan matkailun kasvattaessa yhä enemmän suosiotaan myös erilaisille matkailualan yrityksille on vihdoin kysyntää. Vaikka pandemian aikana matkailualan yritysten toiminta oli vaakalaudalla, on nyt näkymät paljon paremmat.

Matkailualan yritys voi kuitenkin tarvita rahoitusta voidakseen hyödyntää täysin tämän kasvukauden ja vakiinnuttaa asiakaskuntaansa taas haastavien vuosien jälkeen. Tässä ratkaisuna toimii hyvin yrityslaina, jonka turvin kasvuvaiheen investointeja voidaan rahoittaa.

Yrityslainat kannattaa kuitenkin kilpailuttaa, että löytyy se edullisin vaihtoehto ja kasvuvaiheen rahoitus on mahdollisimman kustannustehokas. Myös lainan suuruus kannattaa mitoittaa sesongin ja sen tulostavoitteiden mukaan, että kasvuvaiheesta tulee mahdollisimman kannattava.

Kilpailuta tarjolla olevat matkailualan yrityslainat helposti

Erilaisia yrityslainoja matkailualan yrityksille on tarjolla runsaasti ja luotonantajia on hyvä vertailla keskenään ennen kuin edes kilpailuttaa lainoja. Summarum on laatinut taulukon erilaisista yrityslainoista ja taulukosta saa helposti selkeän käsityksen tarjolla olevien luotonantajien korkotasosta. Tämän pohjalta voi pyytää lainatarjoukset niiltä luotonantajilta, joiden korkotaso vastaa parhaiten oman yrityksen rahoitustarpeita.

Omasta pankista kannattaa pyytää lainatarjous kilpailutuksen pohjalle, mutta se ei aina ole edullisin tai joustavin lainavaihtoehdoista. Yksityisten luotonantajien lainatarjoukset ovat erittäin kilpailukykyisiä pankkien lainoihin nähden ja niiden valttina ovat nopea hakuprosessi ja usein joustavammat ehdot. Lainojen kilpailutuksen yhteydessä onkin hyvä tarkastella eri tarjouksia kokonaisuutena pelkän korkotason sijasta.

Vertaa lainoja kokonaisuudessaan

Lainojen nimelliskorko kuulostaa aina hyvin edulliselta, mutta lainan voi silti olla kallis todelliselta vuosikoroltaan. Korkotason lisäksi matkailualan yrittäjän on hyvä tarkastella lainan kokonaiskustannuksia ja muita lainaan liittyviä ehtoja.

Hyvässä yrityslainatarjouksessa on myös joustavat ehdot esimerkiksi tilapäisen tuloksen notkahduksen varalle. Lainassa voi olla mahdollisuus maksu- tai lyhennysvapaaseen jaksoon, joka yrityslainassa voi vaihdella kuukausista jopa vuoteen.

Näiden jaksojen käyttäminen voi olla tarpeen, jos kasvuvaihe ei otakaan odotetusti tuulta purjeisiin ja parhaimmillaan ne voivat pelastaa yrityksen konkurssilta. Nämä vaihtoehdot maksusuunnitelman muuttamiseen kuitenkin nostavat lainan kustannuksia, mutta se on pienempi paha kuin koko yritystoiminnan päättyminen.

Yrityslainaa matkailualan yritykselle ilman vakuuksia

Lähes kaikki luotonantajat tarjoavat yrityslainoja matkailualan yritykselle ilman vakuuksia, kunhan lainasumma on kohtuullinen. Tarjolla oleva lainavalikoima on niin laaja, että ennen varsinaista kilpailutusta kannattaa eri lainoja vertailla taulukosta. Silloin saa kattavan käsityksen tarjolla olevista lainoista ja voi pyytää lainatarjoukset vain niiltä luotonantajilta, joiden korkotaso vastaa oman yrityksen tarpeita.

Summarumin ylläpitämästä taulukosta saa nopeasti yhdellä vilkaisulla käsityksen matkailualan yrityksen tarpeisiin sopivista ilman vakuuksia saatavista lainoista ja lainatarjoukset voi helposti pyytää suoraan omaan sähköpostiinsa. Taulukko on suuntaa antava ja henkilökohtainen lainatarjous voi siitä hieman poiketa, mutta taulukko toimii hyvään työkaluna lainojen vertailussa ja säästää merkittävästi kilpailutukseen kuluvaa aikaa.

Myös oma pankki voi tarjota yrityslainaa ilman vakuuksia, mutta usein myönnettävät summat ovat pienempiä kuin yksityisellä luotonantajalla ja lainan käyttötarkoituksesta voi joutua tekemään tarkkoja selvityksiä ja laskelmia ennen kuin lainaa voidaan myöntää. Selvitysten laatiminen ja pankin päässä niiden tarkastelu hidastaa yrityslainan hakuprosessia jonkin verran.

Isommissa lainoissa vaaditaan yleensä vakuuksia

Matkailualan yrityksen rahoitustarpeeseen joskus tarvitaan yksinkertaisesti isompaa yrityslainaa ja silloin vakuudeton laina ei tule kysymykseen. Monet yksityisistä luotonantajista tarjoavat myös lainoja, joissa voidaan hyväksyä reaalivakuuksia tai takaajia. Hakuprosessissa takaajia käsitellään rinnakkaishakijoina ja tämän usein katsotaan parantavan yrityslainan hakijan takaisinmaksukykyä.

Yhtiömuoto merkitsee olennaisesti lainan hakuprosessissa ja siinä missä yksityinen elinkeinonharjoittaja voi hakea lainaa yksinään se ei muissa yhtiömuodoissa onnistu. Osakeyhtiössä, avoimessa yhtiössä ja kommandiittiyhtiössä jokaisen osakkaan tai yhtiökumppanin on oltava mukana lainahakemuksessa. Nämä kelpaavat lainaa hakiessa myös takaajiksi tai rinnakkaishakijoiksi, jolloin myös jokaisen osakkaan tai yhtiökumppanin tulee hyväksyä lainatarjous ennen kuin laina voidaan myöntää.

Pankit sen sijaan voivat vaatia kokonaisvaltaisempia rahoitusratkaisuja isompiin matkailualan yritystarpeisiin ja esimerkiksi Finnveran tai Business Finlandin saaminen mukaan rahoitusratkaisuihin on pankille positiivinen merkki. Vaikka pankki ei myöntäisikään kokonaan tarvittavaa yrityslainaa, voi loppuosaan rahoitustarpeesta hakea yrityslainaa yksityiseltä luotonantajalta jopa ilman vakuuksia.

Hae yrityslainaa matkailualan yritykselle heti tilille

Varsinainen hakuprosessi on helppo ja nopea tehdä ja se onnistuu kokonaan netin kautta. Hakuprosessi on järkevää tehdä vertailun ja kilpailutuksen kautta, jolloin säästää aikaa sopivan luotonantajan valinnassa. Kok hakuprosessi menee seuraavan polun mukaan:

  • Määrittele lainasumma
  • Vertaile taulukosta sopivia yrityslainoja
  • Kilpailuta lainat
  • Valitse sopiva laina
  • Hyväksy laina netissä
  • Nosta laina yrityksen tilille

Matkailualan yrityksen rahoitustarpeen paine on kasvuvaiheessa vähän joka osa-alueella ja siksi on tärkeää rajata laina kasvuvaiheessa kaikkein akuuteimpaan tarpeeseen. Tarvittava lainasumma määräytyy matkailualan toiminnan ja sen rahoitustarpeen mukaan.

Jos rahoitusta tarvitaan matkailualan opaspalveluiden välineiden päivittämiseen tai hankintaan, voi tarve olla merkittävästi isompi kuin yrityksen markkinointibudjetin laajentamisessa. Uuden työntekijän palkkaaminen kasvuvaiheen asiakasvirtaan voi taas olla kustannuksena korkea, mutta kuitenkin edullisempi kuin liiketoiminnan kehittäminen tai laajentaminen uudelle osa-alueelle.

Yrityslainojen vertailusta kilpailutukseen

Kun tarve on tarkkaan rajattu kaikkein akuuteimpaan ja investoinnin budjetti saatu selville on aika vertailla lainoja taulukosta. Tämän jälkeen voi pyytää lainatarjoukset sopivilta luotonantajilta.

Kilpailutus tapahtuu helposti täyttämällä lainahakemus netissä, jolloin yhdellä lomakkeella voi saada usealta luotonantajalta lainatarjoukset suoraan omaan sähköpostiin. Vaihtoehtoisesti lainatarjoukset voi pyytää suoraan muutamalta luotonantajalta, jolloin aikaa säästyy lainatarjousten läpi käymisestä muuhun yrityksen liiketoimintaan.

Matkailualan yrityslainatarjous netissä

Yrityslainatarjous, joka on pyydetty matkailualan yrityksen rahoitustarpeisiin on helpo ja nopea hyväksyä netissä. Luotonantaja lähettää tarjouksen yhteydessä yksityiskohtaiset ohjeet miten alustava lainatarjous hyväksytään ja näitä ohjeita noudattamalla se onnistuu parilla klikkauksella. Lainatarjouksen hyväksymisessä tarvitaan verkkopankkitunnuksia, joilla voidaan vahvistaa lainan hakijan henkilöllisyys ja niillä pystytään muodostamaan lainasopimukseen sähköinen allekirjoitus, joka on yhtä pätevä kuin käsin kirjoitettukin.

Kun hakija on omalta osaltaan hyväksynyt lainatarjouksen ja samassa yhteydessä toimittanut hakemuksen tueksi pyydetyt liitteet, tarkistaa luotonantaja liitteet ja hyväksyy omalta osaltaan matkailualan yrityksen yrityslainan. Nyt laina siirtyy maksuun ja on yrittäjän nostettavissa yrityksen tilille.

Tarjouksen hyväksymiseen kuluu hakijalta muutama minuutti ja usein luotonantajat ilmoittavat tekstiviestillä tai sähköpostilla kun lainatarjous on myös heidän puolelta hyväksytty. Nopeimmillaan aamulla haettu matkailualan yrityslaina on käytettävissä jo samana iltana, mutta hakuprosessiin kannattaa kuitenkin varata pari arkipäivää.

Matkailualan yrityksen rahoitus ja yleisimmät rahoitustarpeet

Pandemia näkyi todella merkittävästi matkailualalla, jossa tulos romahti jopa 90% rajoitusten myötä. Nyt kun matkailua ollaan voitu jälleen avata myös ulkomaalaisille turisteille ja kotimaan matkailun kysyntä on yhä voimakkaassa kasvussa, näkyvät rahoituspaineet matkailualalla joka osa-alueella ja haastavien aikojen jälkeen voidaan keskittyä vain kaikkein akuutimpien investointien hoitamiseen.

Tässä kasvuvaiheessa on jälleen tarpeen saada vakiinnutettua asema markkinoilla ja kasvattaa tulosta maltillisesti, vaikka markkinat nyt käyvätkin kuumana ja mahdollisuudet ovat olemassa myös räjähdysmäiseen kasvuun.

Investointipaineet näkyvät myös matkailualan toimialasta riippuen hieman eri tavalla eri osa-alueilla. Siinä missä koiraafari yrittäjä joutuu kamppailemaan kennelin ylläpitokustannusten kanssa voi eräopas tarvita lähinnä investointeja markkinointiin. Toisaalta pandemia on voinut tuoda myös paineita kehittää liiketoimintaa ja laajentaa toimintaa esimerkiksi virtuaalimatkailun pariin.

Välineiden päivittämiseen ja hankintaan lainaa

Moni matkailualan yrittäjä joutui rajoitusten myötä laittamaan kaikki tulevat investoinnit jäihin selvitäkseen haastavien aikojen yli. Tämä voi nyt näkyä välineiden kunnossa ja niiden päivittämisellä alkaa olla todella kiire.

Kasvaneen kysynnän myötä voi esiintyä rahoituspainetta myös välinevalikoiman laajentamiseen. Jos ennen on matkailualan yritys panostanut talvilajeihin, voi uusi aluevaltaus olla kesäaktiviteeteissä. Tämä pidentään myös toimintakautta ja voi tuoda kokonaan uuden sesongin matkailualan yritykselle ja vakaamman kasvun.

Välineiden investointiin tiukkojen aikojen jälkeen ei välttämättä kassasta löydy rahaa, mutta välineiden päivitys tuoreempiin voi olla välttämätöntä jo asiakkaiden turvallisuudenkin takia. Silloin kannattaa hakea yrityslainaa, jonka voi saada nopeasti ja jopa ilman vakuuksia.

Matkailualan yrityksen markkinointibudjettiin lisää resursseja yrityslainalla

Jokainen matkailualan yritys joutui rajoitusten aikaan vähentämään myös markkinointiaan, koska siihen ei ollut tarvetta. On järjetöntä markkinoida yritystä, jonka toiminta on rajoitettu minimiin tai ovet on jouduttu pahimpina aikoina ja kesken parhaimman sesongin laittamaan kokonaan kiinni.

Tiukkojen rajoitusten aikana kuitenkin on ollut juoksevat kulut hoidettavana ja markkinointibudjetin yllä on voinut heilua punakynä ja sitä on jouduttu käyttämään kulujen hoitamiseen. Kasvuvaiheessa matkailualan yrityksen on kuitenkin äärimmäisen tärkeää panostaa markkinointiin, että asiakkaat tietävät jälleen palata yrityksen palveluiden pariin. Ja tiukkojen aikojen jälkeen voi olla järkevää ottaa yrityslainaa markkinointibudjettia varten, koska oikein ja tehokkaasti hoidettu markkinointi maksaa itsensä nopeasti takaisin.

Lainaa uuden työntekijän palkkaamiseen

Kasvuvaihe tarkoittaa myös usein pitkiä päiviä yrittäjälle ja matkailualalla se voi tarkoittaa todellisia ruuhkahuippuja, joista yrittäjä ei vain yksinkertaisesti selviä ilman apukäsiä. Uuden työntekijän palkkaamiseen ei välttämättä olisi varoja, mutta ilman uutta työntekijää voi olla iso riski, ettei asiakkaita pystytä palvelelmaan ja kasvu tyssää.

Osa matkailualan yrityksistä on ratkaissut tämän positiivisen ongelman hakemalla yrityslainaa uuden työntekijän palkkaamiseen. Lainan määrä ei ole kovin iso ja kasvaneen asiakasmäärän myötä se maksaa nopeasti itsensä pois ja kasvu ei pääse pysähtymään ainakaan siihen, että asiakkaille jouduttaisiin tarjoamaan ei oota.

Matkailuliiketoiminnan kehittäminen lainalla

Pandemian aikana matkailualan yrittäjät joutuivat todella miettimään yrityksensä liiketoimintoja ja miten niitä voiaan kehittää kustannustehokkaammiksi. Osa lähti lanseeraamaan virtuaalimatkailupalveluja, mutta nämä eivät vielä ole lyöneet itseään täysin läpi. Toiset taas kehittivät pienempiä palveluita suomalaisten tarpeisiin ja samalla saattoivat laajentaa toimintaansa kokonaan uudelle osa-alueelle.

Esimerkiksi siinä missä matkailualan yritys tarjosi aiemmin lähinnä talviaktiviteetteja ulkomaalaisille turisteille ja panosti vain talvisesonkiin saattoikin suomalaisista asiakkaista muodostua kesäsesonkiin uusi asiakaskunta kaivaten uusia palveluja. Uudet palvelut voivat olla vasta kehitysasteella, mutta silti niiden kehittämiseen tarvitaan rahoitusta. Tässä yrityslaina voi olla hyvänä apuna ja antaa lisäresursseja kehitystyössä, uuden palvelutuotteen lanseerauksessa ja tarvittavien välineiden hankinnassa.

Vaikka tässä vaiheessa ei voida vielä puhua varsinaisesta merkittävästä uudesta sesongista matkailualan yrityksen toiminnassa, on siinä kuitenkin kaikki mahdollisuudet kasvuun. Onnistunut lanseeraus takaa kysynnän myös jatkossa, eikä lanseeraus onnistu ilman sopivia taloudellisia resursseja.

Yrityslainaa markailualan yrityksen rahoitustarpeisiin

Summarumin modernilla lainojen kilpailutuspalvelulla voi matkailualan yritys pyytää lainatarjoukset silloin kun yrittäjälle itselle se parhaiten sopii. Tarjoukset tulevat viimeistään luotonantajan palveluaikoina, usein kuitenkin lainahakemuksesta pystytään poimimaan tarvittavat tiedot henkilökohtaisen ja yksilöiden tarjouksen määrittelyyn. Tarjouksia voi vertailla rauhassa ennen kuin lainatarjouksen hyväksyy.

Kilpailutus on yrittäjälle maksuton ja se ei velvoita nostamaan lainaa, jos se ei tunnu oman yrityksen tarpeisiin sopivalta. Kilpailutuksella voi kuitenkin löytää kaikkein edullisimman yrityslainatarjouksen vastaamaan yrityksen rahoitustarpeita.