Mir, UnionPay ja JCB -maksukortit

Ennen käteinen oli eniten käytetyin maksutapa ostosten yhteydessä ja monesti se ainoa. Viimeisten vuosikymmenten aikana käteistä on tullut korvaamaan enenvissä määrin muita maksutapoja, kuten maksukortit, joita pankit ja eri rahoituslaitokset tarjoavat.

Kaikki varmasti ovatkin eri yhteyksissä kuulleet niin Visasta kuin Mastercardista maksukortteihin liittyvien keskustelujen yhteydessä. Näiden lisäksi maksukortteihin liittyy useita muitakin toimijoita, jotka tarjoavat maksamisen palveluita kansalaisille eri toimialueilla niin paikallisesti kuin kansainvälisesti.

Mir

Kyseessä Venäjällä toimiva elektronisten maksukorttien verkko, jonka toimintaa valtio tukee. Mir on toiminnassa ja käytössä Venäjän lisäksi Valko-Venäjällä sekä Kazakstanissa. Järjestelmää käytetään käteisen korvikkeena monissa tapahtumissa, mukaan lukien tavaroiden ja palveluiden maksut, pysäköinti ja jopa joukko julkisia kulkuvälineitä.

Kansallisen MIR järjetelmän lisäksi Venäjällä on käytössä myös ulkomaisia maksukortteja. Näihin toki maailman yleistilanne vaikuttaa, joten matkatessa on hyvä myös tarkistaa omat maksutapojen mahdollisuudet ja näin estää ostostelun haasteita. MIR nimittäin toimii ainoastaan venäläisten korttien varassa. Venällä vuonna 2021 MIR kortteja oli noin 30%, vuonna 2022 tilanne voikin olla aivan toinen.

UnionPay

Maailman laajimman ja suurimman elektronisia maksuja välittävän järjestelmän tuotemerkkinä toimii UnionPay. Tuotemerkistä puhutaan myös usein nimellä China UnionPay. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, joten järjestelmästä voidaan käyttää myös lyhenteitä CUP ja UPI.

Se on hyväksytty useimmissa suurissa jälleenmyyjissä ja monissa pienissä yrityksissä. UnionPay on Kiinassa toimiva järjestelmä, jonka takia sillä on käyttäjiä huomattava määrä maailmanlaajuisestikin tarkasteltuna.

Tämän palveluntarjoajan kautta haetut kortit ovat maailmanlaajuisia. Ne hyväksytään 180 eri alueella ja/tai maassa ja kortteja on myönnetty yhteensä 180 miljoonaa kappaletta. Jäseniä UnionPayllä on yli 2500 kappaletta.

UnionPay tarjoaa niin pankki- kuin luottokortteja, prepaid – kortteja, teemakortteja sekä mm. kaupallisia kortteja. Mikäli UnionPayn tarjoama kortti käy myyjällä, on siitä myymälässä ja / tai verkkosivuilla UnionPayn logot esillä.

JCB

Japanissa on pankki- ja rahoituspalveluyritys nimeltään JCB. Kyseessä on yksi Japanin kolmesta suurimmasta luottokorttiyhtiöstä ja oli maailman ensimmäinen luottokorttiyhtiö. Se hyväksytään myös joissakin Japanin hotelleissa, ravintoloissa ja takseissa.

Japan Credit Burneu on perustettu 1961, jonka pääkonttori sijaitsee Japanissa. JCB:n kortteja myönnetään 15 eri maassa. Maailmalla onkin kortin haltijoita yli 78 miljoonaa henkilöä ja heidän käyttämät kortit käyvät yli 23 miljoonassa liikeessä maailman laajuisesti. Kuten UnionPayllä,myös JCBllä logot näkyvät myyjäliikkeen myymällässä ja / tai verkkosivuilla mikäli JCBn kortti käy maksuvälineenä.

JCB:llä on tarjolla myös prepaid-debit-kortit ovat hyvin samankaltaisia ​​kuin debit-kortit, sillä voit maksaa niillä tavaroita ja palveluita suoraan tililtäsi. Prepaid-debit-kortit on kuitenkin usein yhdistetty erityiseen ”prepaid-kortin numeroon”, joka on voimassa vain tietylle rajasummalle.

Japan Credit Burneulla on myös erilaisia korttivaihtoehtoja jokaisessa maassa. Vaihtoehdot voivat vaihdella hieman maakohtaisesti. Jokaisella kortilla voi olla myös omia kriteereitä, joiden perusteella korttia voi hakea, joten tarkistathan ensin perusteet, ennen kuin haet korttia.

JCBllä on itse maksukorttien lisäksi muutoinkin maksamisen eri palveluihin ratkaisuja, joihin kannattaa tutustua tarkemmin. Näiden lisäksi on tarjolla myös turvallisuuteen liittyviä palveluita, jotka ovat nykyään tärkeitä tekniikan mennessä eteenpäin esim. lähimaksujen osalta.

Mistä tiedän mitä tarvitsen, jos tarvitsen maksamiselle vaihtoehtoisia tapoja?

Kun maksamisen eri tapoja lähtee vertailemaan, on tärkeä pohtia, mitä itse todella tarvitsee. Mitä erilaiset palveluntarjoajat tarjoavat? Vastaako ne omia tarpeita? Toimivatko kyseiset palvelut ja paljonko niissä on mahdollisia palvelumaksuja ja sivukuluja? Tuleeko matkailtua paljon, tarvitsenko sitä varten lisäpalveluita maksukortilleni?

Näitä kaikkia on hyvä pohtia, etenkin paljon matkailevana. Onko kenties jossain kortissa mehevän kanta – asiakkuuden tiedon lisääminen mahdollista? Näillä voi saada itselleen kortin käyttäjänä paljon sellaista hyötyä takaisin, jota ei tule todellakaan ajatelleeksi millään tavalla, ellei asiaa aloita tutkimaan erikseen. Selvää säästöä tekemällä voikin tehdä myös jotain muuta kuin esimerkiksi maksaa palvelumaksuja. Miksipäs ei ottaisi tälläistä mahdollisuutta itselleen, jos sellainen on helposti ja vaivattomasti saatavilla ihan tavallisellekin kadun tallaajalle.

Palveluita pohtiessa on myös hyvä muistaa, että vaikka asioiden keskittäminen samaan paikkaan on joskus hyvästä, ei aivan kaikkea kannata laittaa samaan paikkaan. Mikäli kyseiselle yritykselle käy jotain mm. muuttuvan maailman tilanteen takia, voi asiakkaana ollakin yhtäkkiä aivan pulassa itsestään riippumattomista syistä.

Toisin sanoen, tarkastele eri vaihtoehtoja ajan kanssa ja pohdi lähitulevaisuutta omasta näkökulmastasi ja mitä mahdollisesti tulet tarvitsemaan. Näin jokainen löytää itselleen parhaan mahdollisen ratkaisun raha-asioidensa hoitamiseen mahdollisimman joustavalla tavalla. Vaikka jokin asia on nyt hyvä, on se muistettava kuitenkin aina tarkistaa uudestaan joskus.

Globaalistuminen maksukorttiteollisuudessa

Maksukorttiteollisuus on globaalin rahoitusjärjestelmän yksityisen puolen sektori, joka keskittyy ensisijaisesti luottokorttitapahtumien käsittelyyn, selvitykseen ja petosten torjuntaan.

Tämän ansiosta kauppiaiden on turvallista ja huomattavan paljon helpompaa hyväksyä laajemmin erilaisia maksukortteja maksutavoiksi. Tästä on huomattavaa etua niin kauppiaalle itselleen kuin asiakkaillekin.

Nykyään on myös koottu turva-asiat yhteen maksukorttialan security standardiin eli PCI DSSään. Tämä maksukortteihin liittyvä standardi, joka velvoittaa pankkeja sekä luottokorttiyhtiöitä korttiensa osalta. Standardissa on 12 säännöstä, jotka ovat maksukortteihin liittyvien tietojen suojaamista varten sekä petosten estämiseen.

Eri maksukorttityypit

Jo aikaisemmin mainitut Visa ja Mastercard tuovat useimmille ensisijaisesti mieleen luottokortit. Niiden kautta on kuitenkin tarjolla niin pankkikortteja, luottokortteja kuin niiden yhdistelmiä. Näillä molemmilla on useita yhteistyökumppaneita ympäri maailman, joiden avulla asiakkaille saadaan tarjouttua palveluita, jotka ovat turvallisia. Maksukortteja on eri tyyppisiä: luottkortteja, pankkikortteja sekä niiden yhdistelmiä. Riippuen myös palveluntarjoajasta, korttiin on mahdollista yhdistää esimerkiksi jonkin tietyn kaupan kanta-asiakaskortin, esimerkiksi Suomessa S-etukortin tai Finnairin jäsentiedon.

Luottokortti

Credit – kortti eli luottokortti antaa omistajalleen arkeen joustoa, mikäli taloudellisesti on tiukkaa. Credit-kortilla voi maksaa tarvittaessa ostokset kaupassa ja myöhemmin maksaa luottotilille rahat takaisin. Näissä on hyvä kuitenkin muistaa, että tähän liittyy palveluntarjoajasta riippuen äkkiä hyvinkin paljon huomaamatta.

Credit – kortteihin liittyy jouston lisäksi myös usein muita lisäpalveluita. Näistä esimerkkinä mainittakoon ostoturva sekä matkavakuutus. Lisäpalvelut vaihtelevat kortin ja palveluntarjoajan mukaan, joten jokaisen kannattaakin tarkistaa oman kortin palvelut sieltä, josta kortin on saanut.

Saadakseen luottokortin, on hakijalla on oltava luottotiedot kunnossa. Mikäli hakijalla on maksuhäiriömerkintä, ei hän tule saamaan luottokorttia itselleen.

Pankkikortti

Debit – kortti eli pankkikortti on kortti, jossa ei ole samanlaista joustoa kuin luottokortissa. Debit-kortilla maksaessa pankkitilillä on oltava rahaa mikäli sillä haluaa maksaa.

Pankkikortteja on ollut tarjolla jo vuodesta 1958, jolloin Bank of America otti ensimmäisen pankkikorttinsa käyttöön. Tuon jälkeen pankkikorttia on muokattu ominaisuuksiltaan tekniikankin kehittyäessä. Nykyään pankki- ja luottokortit on myös mahdollista halutessaan yhdistää fyysisesti samaan korttiin.