Rallin MM-sarja 2023

Tammikuussa käynnistyi maailmanmestaruussarjan 51. kausi Monte Carlon rallilla ja kausi päättyy marraskuussa Japanissa. Sarjan avaava Monte Carlon ralli on perinteikäs Ranskan Alpeilla ajettava kilpailu, joka on ajettu ensimmäisen kerran vuonna 1911.

Kauden 2023 rallin MM-sarja sisältää 13 osakilpailua.

Miten kausi on lähtenyt käyntiin?

Suomalaisittain kausi käynnistyi Monte Carlossa loistavasti, kun Kalle Rovanperä ajoi toiselle sijalle. Toyota sai kaksoisvoiton, kun ensimmäiselle sijalle ajoi ranskalainen Sebastien Ogier. Rovanperän kakkossija takasi hänelle sen, että hän sai kauden jokaiseen kilpailuun osallistuvista kuskeista ensimmäisestä osakilpailusta suurimman pistepotin.

Sarjan toinen osakilpailu ajettiin Ruotsissa, jossa voittoon ajoi virolainen Ott Tänak. Viime vuoden maailmanmestari Kalle Rovanperä ajoi Ruotsissa neljännelle sijalle.

Ruotsista siirryttiin ajamaan Meksikoon, jossa voiton otti jälleen Sebastien Ogier ja toiseksi ajoi Thierry Neuville. Kalle Rovanperä jäi jälleen neljännelle sijalle.

Surullinen Kroatian osakilpailu

Rallin maailmanmestaruus sarjan Kroatian osakilpailu sai testiajoissa surullisen käänteen, kun Hyundai Motorsporttia edustanut irlantilainen Craig Breen kuoli ulosajossa. Kartanlukija James Fulton ei loukkaantunut tilanteessa. Hyundai veti kolmannen autonsa pois Kroatian osakilpailusta ja Breenin kilpailunumero 42 jäädytetään koko MM-rallin loppuajaksi. Onnettomuudessa menehtynyttä Breeniä kunnioittaen Hyundain autoissa on erikoisväritys. Talli päätti osallistua osakilpailuun Breenin omaisten toivetta kunnioittaen.

Rallin MM-sarja 2023 Osakilpailut

Tänä vuonna rallin MM-sarjassa ajetaan kaiken kaikkiaan kolmetoista osakilpailua.

Vuoteen 2022 verrattuna kilpailukalenteri on hieman erilainen. Viime vuonna mukana olleet Katalonian, Uuden-Seelannin ja Belgian rallikilpailut on jätetty pois ja niiden tilalle ovat tulleet Meksiko, Chile ja Keski-Euroopan osakilpailu. Se ajetaan kolmen eri maan alueella.

Kilpailukalenteri näyttää siis tältä:

Monte Carlo 19.1.-22.1.2023

Ruotsi 9.2.-12.2.2023

Meksiko 16.3.-19.3.2023

Kroatia 20.4.-23.4.2023

Portugali 11.5.-14.5.2023

Italia 1.6.-4.6.2023

Kenia 22.6.-25.6.2023

Viro 20.7.-23.7.2023

Suomi 3.8.-6.8.2023

Kreikka 7.9.-10.9.2023

Chile 28.9.-1.10.2023

Keski-Eurooppa 26.10.-29.10.2023

Japani 16.11.-19.11.2023

Monte Carlo

Perinteikkäästi Monte Carlon osakilpailu on toiminut MM-sarjan avauskilpailuna lukuun ottamatta vuotta 1989. Alun perin rallikilpailun tarkoituksena on ollut houkutella varakkaita turisteja Monte Carloon. Itse kilpailu ajetaan Ranskan Alpeilla. Osakilpailun erikoiskokeisiin kuuluvat muun muassa legendaarinen Col de Turin ja La Cabanette – Col de Castillon erikoiskoe, joka on rallin pisin erikoiskoe. Se sisältää viisi vuorenhuippua, joten kuljettajat joutuvat ajamaan varsin vaihtelevissa olosuhteissa lumen ja jään keskellä. Kokonaisuudessaan vuoden 2023 Monte Carlon MM-sarjan rallin kilpailuun kuuluu 18 erikoiskoetta.

Ruotsin ralli

Ruotsissa on perinteisesti ajettu Värmlannissa Karlstadin kaupungin läheisyydessä, mutta vuonna 2023 ralli on siirretty Uumajaan. Ajankohdasta johtuen osakilpailut ajettiin lumisissa olosuhteissa. Rallin MM Rally1 sarjan lisäksi kilpailuun osallistui myös muissa sarjoissa, kuten WRC2 luokassa suomalaisia kuskeja. Kaiken kaikkiaan suomalaiskuskeja mukana oli kymmenen, kun kaikki sarjat lasketaan mukaan. Monte Carlon tapaan myös Ruotsissa ajettiin 18 erikoiskoetta.

Meksikon ralli

Yhdeksättätoista kertaa järjestetty Rally Guanajuato Mexico 2023 kilpailu ajettiin MM-sarjan osakilpailuna. Siihen kuului 23 erikoiskoetta ja ralli ajettiin Leonissa. Meksikossa erikoiskokeet ajetaan sorateillä. Suomalaisittain kilpailu ei sujunut loistokkaasti, sillä Esapekka Lappi ajoi rajusti ulos aiheuttaen kahden meksikolaiskylän sähkökatkon. Lappi ja hänen kartanlukijansa selvisivät ulosajosta loukkaantumatta.

Kroatian osakilpailu

Kauden neljäs osakilpailu vie kilpailijat Kroatian Zagrebiin. Rallin MM-sarjan osakilpailu ajetaan Kroatiassa kolmatta kertaa. Reitillä on kaiken kaikkiaan 20 erikoiskoetta ja se ylittää juuri ja juuri MM-sarjan kilpailun minimi pituuden 301,26 kilometrin kokonaispituudellaan. Kroatiassa erikoiskokeet ajetaan pääosin asfaltilla. Toyota on juhlistanut voittoa joka kerta, kun Kroatiassa on ajettu. Kauden 2023 osakilpailulle synkän pilven asetti Hyundai kuljettaja Draig Greenin traaginen ulosajo.

Muut tallit osoittavat Kroatian rallissa kunnioitusta Draig Greenille ja kaikki tallit ajavat kilpailun vain kahdella kuljettajalla.

Portugalin ralli

Matosinhosissa ajettava Rally de Portugal on MM-sarjan viides osakilpailu vuonna 2023. Portugalissa on ajettu vuodesta 1967 saakka lukuun ottamatta vuotta 2023, jolloin kilpailu peruttiin korona pandemian vuoksi. Portugali on ollut välillä pois MM-sarjasta. Se on valittu viisi kertaa maailman parhaaksi ralliksi.

Italian ralli

Sardinian rallina tunnettu Italian osakilpailu on tullut mukaan alun perin siksi, että MM-sarjaan haluttiin enemmän soralla ajettavia kilpailuja. Se on järjestetty ensimmäisen kerran vuonna 2004 ja vuotta 2010 lukuun ottamatta kilpailu on ollut osana MM-sarjaa. Erikoisuutena vuonna 2023 Sardinian rallissa on viisikymmentä kilometriä pitkä erikoiskoe, joka ajetaan Olbiassa.

Kenian osakilpailu

Safari Rally Kenia nimellä virallisesti kulkeva Kenian osakilpailu on ajettu ensimmäisen kerran vuonna 1953 kuningatar Elisabet II:n kruunajaisten kunniaksi. Suomalaiset ovat voittaneet Keniassa kymmenen kertaa. Vuonna 2002 Kenian ralli poistettiin rallin MM-sarjasta, koska FIA:n mielestä järjestäjät eivät pystyneet täyttämään velvollisuuksiaan FIA:a kohtaan. Takaisin MM-sarjaan Kenian ralli pääsi vuonna 2021.

Viron ralli

Vuodesta 2010 vuosittain järjestetty Rally Estonia on MM-sarjan Viron osakilpailu. Kilpailun pääpaikkana toimii Otepää ja sekä lähtö, että maalijuhlallisuudet järjestetään Tarton keskustassa. Viron ralli tuli vuonna 2020 mukaan MM-sarjaan korvaamaan kesken kauden korona pandemian vuoksi peruttuja osakilpailuja.

Suomen ralli

Jyväskylän MM-rallina tunnetulla Suomen osakilpailulla on pitkä historia. Kilpailu on viralliselta nimeltään pääsponsorinsa mukaisesti Secto Rally Finland ja aiemmin se tunnettiin pitkään Neste Oil Rallyna. Muita nimiä tälle vuodesta 1951 järjestetyllä tapahtumalla ovat olleet Jyväskylän Suurajot, Rally of the Thousand Lakes ja 1000 Lakes Rally. Tapahtuman tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.

Kreikan ralli

Akropolis rallina tunnettu Kreikan ralli on kuulunut pitkään rallin MM-sarjaan. Se on tunnettu paahtavasta kuumuudestaan ja huonokuntoisista sorateistään. Alun perin osakilpailu ajettiin Akropolis kukkulan läheisyydessä, mutta nykyisellään kilpailu ajetaan Keski-Kreikassa. Kilpailussa autoihin asennetaan ylimääräinen ilmanotto, koska lämpötila kilpailun aikana saattaa olla jopa viisikymmentä astetta.

Chilen ralli

Vuonna 2023 Chilen ralli palaa jälleen kolmen vuoden tauon jälkeen MM-sarjan kisakalenteriin. Ensimmäisen kerran Chilessä on ajettu vuonna 2019, mutta heti seuraavana vuonna kilpailu jouduttiin perumaan poliittisten levottomuuksien vuoksi. Kaudella 2021 se peruttiin koronan vuoksi ja 2022 kilpailua ei järjestetty lainkaan. Kilpailu ajetaan Concepcion ympäristössä sorateillä.

Keski-Euroopan ralli

Uutena osakilpailuna 2023 mukaan tullut Keski-Euroopan ralli ajetaan kolmen maan alueella. Kilpailun kahdeksantoista osakilpailua sijoittuvat Tsekkiin, Itävaltaan ja Saksaan. Rallin pääpaikka on Saksan Passaussa. Kilpailun startti tapahtuu Prahan keskustassa. Pikataipaleista kuusi ajetaan Tonavan ja sen sivujoen Innin rannoilla Itävallassa ja Saksan Ala-Baijerissa.

Japanin ralli

Kauden päättävä Japanin ralli on kuljettajille haastava, sillä ralli ajetaan varsin kapeilla sorateillä. Ensimmäisen kerran Japanissa on ajettu vuonna 2004, josta alkaen se on ollut mukana rallin MM-sarjassa vuoteen 2010 saakka lukuun ottamatta vuotta 2009, jolloin rallia ei järjestetty. Kilpailua ei järjestetty 2011- 2019. Kaudella 2020 sen oli tarkoitus palata MM-sarjaan, mutta koronan vuoksi se jouduttiin perumaan, joten Japaniin päästiin ajamaan uudelleen vasta vuonna 2022.

Kuljettajat ja tallit 2023

Kaudella 2023 rallin MM-sarjassa mukana on kolme tehdastallia: Toyota Gazoo Racing WRT, Hyundai Shell Mobis WRT sekä M-Sport Ford WRT. Suomalaisia kuljettajia MM-sarjassa on tänä vuonna mukana kaksi: Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi. Rovanperä ajaa Toyotalla ja Lappi ajaa tällä kaudella Hyundailla.

Toyota

Vuoden 2023 sarjassa Toyota GR Yaris Rally1 kujettajina nähdään seuraavat kuljettajat:

  • Sebastien Ogier numerolla 17, kartturinaan Vincent Landais, molemmat Ranskasta
  • Elfyn Evans numerolla 33, kartturinaan Scott Martin, molemmat Iso-Britanniasta
  • Suomen Kalle Rovanperä numerolla 69, kartturinaan Jonne Halttunen
  • Japanilainen Takamoto Katsuta numerolla 18, kartturinaan irlantilainen Aaron Johnston

Hyundai

Tällä kaudella Hyundai ajaa Hyundai i20 N Rally1 autolla seuraavien kuljettajien voimin:

  • Suomen Esapekka Lappi numerolla 4, kartturinaan Janne Ferm
  • Espanjalainen Dani Sordo numerolla 6 kartturinaan Candido Carrera
  • Belgialainen Thierry Neuville numerolla 11, kartturinaan Martijn Wydaeghe
  • Kroatian testiajoissa menehtynyt irlantilainen Draig Breen ajoi numerolla 42, kartturina hänellä oli James Fulton

M-Sport Ford

Hieman muista talleista poiketen Fordilla on vuoden 2023 MM-rallin sarjassa mukana tämän tekstin vain kaksi kujettajaa:

  • Viron Ott Tänak numerolla 8 kartturinaan Martin Järveoja
  • Ranskalainen Pierre-Louis Loubet numerolla 7 belgialaisen kartturinsa Nicolas Gilsoulin kanssa.

Autona Fordilla on Ford Puma Rally1.

Ford saattaa vielä ottaa mukaan muitakin kuljettajia, mutta artikkelia kirjoitettaessa vain nämä kuljettajat on vahvistettu.

Hybridiautot mukana kilpailussa

Rallin MM-sarjassa otettiin vuonna 2022 käyttöön Rally1 autot, jotka hyödyntävät hybriditeknologiaa. Kaikissa autoissa on sama hybridiyksikkö, jota ne ovat sitoutuneet käyttämään vuoteen 2024 saakka. Sen jälkeen ne saavat hyödyntää myös omaa teknologiaansa hybridiautoissa. Autot hyödyntävät siis sekä polttomoottoria että sähkömoottoria.

Sähkömoottoria pitää hyödyntää siirtymätaipaleilla ja huoltoalueella. Sitä saa hyödyntää myös erikoiskokeissa. Säännöt määrittelevät tarkasti, miten ja kuinka paljon sähkömoottoria voi käyttää. Akkuja ladataan autojen huoltojen yhteydessä.

Hybridiautot hitaampia kuin WRC autot

Sähkömoottorilla ajettaessa Rally1 auton hevosvoimat ovat yli 500. Hybridiyksikkö tuo autoon kuitenkin painoa lisää reilu kahdeksankymmentä kiloa. Rally1 autot ovat myös ajo-ominaisuuksiltaan edeltäjiään heikompia.

Ekologisempaa rallia hybrideillä?

Hybriditekniikan hyödyntämisellä pyritään mainostamaan rallia ympäristöystävällisempänä kuin aiemmin, mutta osa pitää tätä viherpesuna. Ympäristön kannalta merkitys jääkin melko vähäiseksi, mutta teknologian näkökulmasta päästään testaamaan tehokkaasti akkujen turvallisuutta ja kestävyyttä kovassa ajossa.

Myös osa kuskeista kritisoi hybridiautojen käyttöä rallissa ja pitää niitä jopa vaarallisempina ja kalliimpina.

Toimenpiteet ympäristön puolesta

FIA on tuonut voimakkaasti esiin sitä, että rallissa huomioidaan tulevina vuosina entistä enemmän ympäristötekijät. Polttoaineena käytetään synteettisen ja biopolttoaineen komponentteja, jotka ovat kestävän kehityksen mukaisia. Suomen rallissa on asetettu tavoitteeksi, että kilpailu on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.

Kauden 2023 kiinnostavimmat kuljettajat

Kuljettajan ajotaidon lisäksi menestykseen rallissa vaikuttaa pitkälti se, miten autot kestävät ja miten niiden tekniikkaa saadaan hyödynnettyä. Periaatteessa jokaisella tallilla on mahdollisuus maailman mestaruuteen. Suomalaisittain tietysti seurataan Toyotalla ajavaa Kalle Rovanperää ja Hyundai-kuski Esapekka Lappia, mutta aiempien kausien maailmanmestarit Sebastien Ogier ja Ott Tänak ovat varmasti monien rallia seuraavien mielenkiinnon kohteena.

Suomalaiset kuljettajat kaudella 2023

Kalle Rovanperä on kaikkien aikojen nuorin rallin maailmanmestari, joka tekee hänestä varmasti kiinnostavan kuskin myös kaudella 2023. Rovanperällä on hallussaan myös nuorimman osakilpailuvoittajan titteli. Voittaessaan maailmanmestaruuden kaudella 2022 hän oli 22-vuotias. Rovanperä ajaa Toyotalla.

Toinen suomalaiskuski Esapekka Lappi ajaa Hyundain tallissa. Vuonna 2022 Lappi vuorotteli Sebastien Ogierin kanssa Toyotan kolmantena kuljettajana, tällä kaudella hän ajaa täyden kauden Hyundailla. Kausi on tähän mennessä ollut Esapekka Lapille tunteiden vuoristorataa, eikä vähiten tallikaverinsa menehtymisen vuoksi.

Sääntömuutokset kaudella 2023

Vuoden 2023 myötä MM-ralliin tuli sääntömuutoksia, joilla pyritään kustannusten ja päästöjen laskemiseen. Isoin muutos on testipäivien väheneminen kahdestakymmenestäkahdeksasta kahteenkymmeneenyhteen.

Kroatian osakilpailusta alkaen tulee voimaan myös uusi sääntömuutos koskien autojen hybridiyksikköä. Yleisesti keskeytyksen vuoksi ajamatta jäävistä osakilpailuista tulee autokunnalle kymmenen minuutin aikasakko per pikataival, mutta hybridiyksikön ongelmista johtuvassa keskeytyksessä aikasakkoa tulee vain kaksi minuuttia. Erikoiskoe on keskeytettävä, mikäli hybridiyksikössä ei pala vihreä valo.

MM-ralli televisiossa 2023

Rallin MM-sarjan televisiolähetyksissä suomalaisina selostajina nähdään kaudella 2023 Juho Kokko ja Aleksis Ärje. Asiantuntija roolissa toimivat Teemu Suninen ja Jari Ketomaa. Koko kausi on nähtävissä maksullisen suoratoistopalvelu C Moren kautta. Maksuttomana MTV3-kanavalla nähdään yksittäisiä erikoiskokeita sekä Rallisirkus ja Ralliextra lähetykset. C Morella on yksinoikeus kaikkiin rallin MM-sarjan lähetyksiin vuodesta 2023 alkaen vuoteen 2027 saakka. Ylen kanavilla rallia ei siis näillä näkymin nähdä.

Ralliautojen turvallisuus 2023

Kroatiassa tapahtunut vakava onnettomuus nosti ralliautojen turvallisuuden keskusteluihin, vaikka vakavat onnettomuudet ovat viime vuosina olleet harvinaisia. Ennen Kroatian onnettomuutta 2000-luvulla on tapahtunut vain yksi kuolemaan johtanut onnettomuus, kun Markko Märtinin kartanlukija Michael Park kuoli 2005 Walesin MM-rallissa.

Asiantuntijat sanovat, että vaikka autot nykyisellään ovat huipputurvallisia ja esimerkiksi nyt käyttöön tulleet Rally1 autot ovat olleet testeissä jo neljä vuotta, täysin riskitöntä rallista ei saada koskaan. Autot kestävät rajujakin iskuja, mutta esimerkiksi ikkunat ovat autojen heikko kohta, kuten Kroatiassa nähtiin.

Suomalaisilla useita maailman mestaruuksia MM-rallissa

Sanotaan, että suomalaiset ovat rallikansaa ja onhan siihen uskottava, sillä suomalaisia rallin maailman mestareita on vuodesta 1979 yhteensä seitsemän ja sekä Juha Kankkunen, että Tommi Mäkinen ovat keränneet voittoja useampia.

Suomalaiset maailman mestarit 1979 jälkeen

Kuljettajien maailman mestaruudesta alettiin ajaa vasta vuonna 1979, sitä ennen oli ajettu vain auton valmistajien mestaruudesta. Näillä kriteereillä suomalaisia MM-rallin mestareita ovat:

  • 1981 Ari Vatanen/ David Richards
  • 1983 Hannu Mikkola/ Arne Hertz
  • 1985 Timo Salonen/ Seppo Harjanne
  • 1986 ja 1987 Juha Kankkunen/ Juha Piironen
  • 1991 Juha Kankkunen/ Juha Piironen
  • 1993 Juha Kankkunen/ Nicky Grist
  • 1996 ja 1997 Tommi Mäkinen/ Seppo Harjanne
  • 1998 ja 1999 Tommi Mäkinen/ Risto Mannisenmäki
  • 2000 Marcus Grönholm/ Timo Rautiainen
  • 2002 Marcus Grönholm/ Timo Rautiainen
  • 2022 Kalle Rovanperä/ Jonne Halttunen

Suomalaisten kuljettajien onnettomuudet MM-rallissa

Ehkä traagisimpana MM-rallionnettomuutena muistetaan Korsikan MM-ralli vuodelta 1986, jossa Henri Toivonen suistui autonsa kanssa rotkoon ja auto syttyi palamaan.

Ari Vatanen loukkaantui vakavasti vuonna 1985, kun hän ajoi 190 kilometrin tuntinopeudella kuoppaan ja hänen istuimensa irtosi. Onnettomuudesta toipuminen kesti lähes kaksi vuotta ja takaisin MM-ralliin hän palasi 1987.

Ulosajoja suomalaisille kuljettajille on sattunut usein, mutta useimmiten niistä on selvitty ilman henkilövahinkoja, vaikka tilanteet ovatkin olleet hurjia.

Legendaarinen Sebastien Loeb

Kauden alkaessa jännitettiin, ajaako legendaarinen ranskalainen rallikuljettaja Sebastien Loeb vielä kaudella 2023 rallin MM-sarjassa. Kuski päätyi kuitenkin ajamaan rallicrossin MM-sarjaan, joten MM-rallissa kuljettajaa tuskin tullaan näkemään.

Legendaarisen Sebastien Loebista tekee se, että hän on voittanut peräti yhdeksän maailman mestaruutta MM-rallissa. Hänellä on hallussaan myös muita ennätyksiä, kuten eniten osakilpailuvoittoja, eniten peräkkäisiä voittoja sekä eniten voittoja yhden kauden aikana.

Suomalaiset WRC2 luokassa 2023

Alle kolmekymmentä vuotiaille tarkoitettu WRC2 MM-sarjassa on myös kiinnostavia suomalaisia kuljettajia. Teemu Suninen ajaa Hyundai i20 N Rally2 autolla aloittaen kautensa Ruotsin rallista. Ruotsissa suomalaisia kuljettajia WRC2 luokassa oli 2023 peräti viisi. Suomalaisista Teemu Sunisen lisäksi mukana ovat Jari Huttunen, Emil Lindholm, Sami Pajari sekä Lauri Joona. Junioreiden WRC3 luokkaan ei ole tälle kaudelle ilmoittautunut yhtään suomalaista.

WRC2 luokassa ajetaan samat erikoiskokeet kuin rallin WRC mestaruusluokassa.

Muita aiheeseen liittyviä sivuja