Perintätoimiston valinta ei ole välttämättä helppo tehtävä. Nopeasti katsottuna eroa eri perintätoimistojen on hankala tunnistaa. Vertailua vaikeuttaa myös perintätoimistojen asiakaskohtaisesti räätälöity hinnoittelu. Kirjoitimme pienen oppaan, jonka avulla perintätoimiston valinta on hieman helpompaa. Kelaa alas ja lue vinkit.

Mikä on suurin vaara väärän perintätoimiston valinnassa?

Katastrofaalisimmat virheet perintätoimiston valinnassa eivät onneksi ole niitä kaikkein yleisimpiä pulmia. Pahimmat hankaluudet aiheutuvat perintätoimiston suoranaisesta epäluotettavuudesta tai epäeettisyydestä. Jos valitsemasi perintätoimisto vaatii asiakkaitasi esimerkiksi maksamaan liiallisia perintäkuluja, kyseessä on jo lain kannalta ongelmallinen asia, joka voi pahimmillaan aiheuttaa myös sinun yrityksellesi ongelmia.

Siksi perintätoimiston valinnassa kaiken A ja O on huolehtia siitä, että pystyt luottamaan kyseisen yrityksen ammattitaitoon ja eettisyyteen.

Yleisempi ongelma koskee perintätoimiston kommunikaatiotapoja. Jos perintätoimistosi ei viesti sinun yrityksesi brändin vaatimalla tavalla, asiakkaasi voivat kokea tulleensa kaltoin kohdelluiksi. Etenkin aggressiivinen viestintä karkottaa asiakkaat ja voi haitata yrityksesi mainetta.

Sen sijaan hyvä perintätoimisto voi jopa auttaa maksuvaikeuksissa olevaa asiakastasi löytämään positiivisia ratkaisuja ongelmiinsa. Tällöin perintätoimisto itse asiassa pönkittää yrityksesi imagoa.

Tärkeintä on, että perintätoimiston työntekijät ymmärtävät yrityksesi yksilölliset tarpeet, eikä asiakkaitasi käsitellä kuin liukuhihnalla. Tästä syystä on myös ikävä kyllä totta, että halvin vaihtoehto ei ole aina paras.

Muista valvoa perintätoimistosi toimintaa ja pyytää tietoa perintäprosessin etenemisestä. Näin tiedät, missä mennään ja osaat tarvittaessa puuttua ongelmiin.

Kokosimme listan hyödyllisiä muistisääntöjä, jotka auttavat perintätoimiston valinnassa ja kilpailuttamisessa. Jatka lukemista.

1. Mieti, tarvitsetko varmasti perintätoimistoa

Ensimmäinen asia perintätoimiston palveluita harkittaessa on miettiä, tarvitseeko yrityksesi perintätoimiston apua.

Jos pyrit ulkoistamaan mahdollisimman suuressa määrin koko yrityksen taloushallinnon, silloin perintäpalvelujen ostaminen ulkopuoliselta tulee varmasti kyseeseen.

Kannattaa kuitenkin miettiä, haluatko itsesi ja asiakkaasi väliin kolmatta osapuolta. Vaikka perintätoimiston osallistuminen hankalan laskun maksattamiseen voi tehostaa prosessia, saatat myös loukata asiakastasi. Jos toivot asiakkaan jatkossakin turvautuvan palveluihisi, kannattaa miettiä kahdesti, haluatko etäännyttää häntä siirtämällä laskun perintään. Useimmissa tapauksissa nimittäin riittää, että otat asiakkaaseen ystävällisesti ja henkilökohtaisesti yhteyttä ja pyydät häntä suorittamaan maksun. Perintätoimistot saattavat lähettää turhankin tiukkasanaisia laskuja asiakkaille.

Ainakaan ei kannata tukeutua perintätoimistoon liian nopeasti tai kärkkäästi. Etenkin Intrum Justitia, Lindorff ja muut tunnetut perintätoimistot tapaavat olla kylmiä ja karkottavat varmasti asiakkaasi. Henkilökohtainen yhteydenotto on usein parempi vaihtoehto. Toisaalta ammattitaitoinen ja asiakkaidesi tarpeita ymmärtävä perintätoimisto voi hoitaa asian vielä tehokkaammin.

Toisaalta perintätoimistoon kannattaa ottaa yhteyttä ajoissa. Eli jos kyseessä on esimerkiksi vuokran perintä, ei kannata antaa maksamattomien vuokrien vuoren kertyä takuuvuokraa korkeammaksi, sillä tämä vaikeuttaa vuokrarahojen saamista takaisin. Vastaavasti, jos tarjoat jatkuvaa tuotetta tai palvelua asiakasyrityksellesi ja asiakas epäonnistuu maksuissa kerta toisensa jälkeen, ei kannata jatkaa loputtomasti palvelun tuottamista ilmaiseksi ja perinnän välttelyä. Oikeaan aikaan aloitettu ja oikeanlainen perintä on hyväksi niin sinulle kuin asiakkaallesikin.

2. Selvitä, paljonko perintätoimisto laskuttaa ja keneltä

Perintätoimiston palvelujen ostaminen voi vaatia rahaa. Menetät usein osan yrityksen tuloista siirtäessäsi laskun perintään. Eri perintätoimistoilla on kuitenkin eri periaatteet. Osa kerää voittonsa ainoastaan laskutettavilta asiakkailta myöhästymiskulujen muodossa. Etenkin pitkäaikaisissa perintäsopimuksissa osa perintätoimiston tuloista voi kuitenkin koostua myös laskuttavan yrityksen suorittamista vuosimaksuista.

Osa perintätoimistoista ei veloita maksua palveluistaan, jollei se onnistu tuottamaan perinnällään tulosta.

Ennen kuin kilpailutat perintätoimistoja, selvitä itsellesi, millaista apua tarvitset. Ehkä sinun tarvitsee lähettää vain yksi tai kaksi yksittäistä laskua perintään? Tai sitten haluat pitkäaikaisen sopimuksen, jossa voit jopa automatisoidusti lähettää myöhästyneet laskut perintätoimiston huoleksi?

Eri perintätoimistoilla on erilaiset laskutusperiaatteet, joten kilpailuttaminen ei onnistu, jollet tiedä tarkasti, millaista palvelua olet pyytämässä.

3. Kysy näitä asioita perintätoimistolta

Kilpailuttaessasi perintätoimistoja voit kysyä hinnan lisäksi myös seuraavia asioita selvittäksesi, onko kyseinen toimisto sinulle sopiva. Kyseleminen auttaa sinua myös selvittämään, miten hyvin henkilökohtainen kommunikaatiosi toimiston kanssa sujuu. Henkilökemiat ovat nimittäin taloushallinnossa yllättävän tärkeä ja usein laiminlyöty aspekti.

  • Onko teillä ollut aiemmin asiakkaita yrityksemme alalta?
  • Onko teillä kokemusta yritysvelkojen / kuluttajavelkojen saralla? (Riippuen siitä, kumpaa puolta yrityksesi laskuttaa.)
  • Mitä järjestelmää käytätte? (Tämä on tärkeää etenkin, jos yrityksesi koko taloushallinto on sähköinen.)
  • Miten perintätapahtumien raportointi toimii?

4. Selvitä, onko perintätoimisto SPL:n jäsen

Selvitä, onko harkitsemasi perintätoimisto Suomen Perimistoimistojen Liiton (SPL) jäsen. Vaikka Suomessa toimii asiallisia perintätoimistoja, jotka eivät kuulu liittoon, tämä voi olla yksi tekijä perintätoimiston valinnassa. Liiton jäsenyys viestii omalta osaltaan sitoutumisesta suomalaiseen perintäkulttuuriin ja hyviin tapoihin.

5. Kysy suosituksia

Kysy perintätoimistolta sopimuksesta neuvotellessasi suosituksia. Voit soittaa toimiston entiselle asiakkaalle ja kysyä, miten asiointi sujui.

Vielä parempi idea on jutella omien yrittäjätuttujen kanssa ja kysyä heiltä heidän kokemuksiaan eri perintätoimistoista. Tällä tapaa voi olla parhaimmillaan mahdollista karsia vertailusta pois mädät omenat. Jos jollakulla on ollut vakavia ongelmia perintätoimiston kanssa tai kommunikaatio ei ole toiminut, se selviää oikeastaan vain kyselemällä entisiltä asiakkailta.

Vastaavasti oman alasi yrittäjien antamat positiiviset suositukset voivat ohjata valintaasi ja auttaa löytämään sinun yrityksellesi sopiva perintätoimisto.

6. Varmista, että perintätoimisto noudattaa hyvää perintätapaa

Kysele perintätoimistolta, millaista prosessia he noudattavat ja miten he varmistavat hyvän perintätavan toteutumisen. Hyvä perintätapa tarkoittaa muun muassa, ettei asiakkaalta peritä ylimääräisiä maksuja, että asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus neuvotella laskun maksuaikataulusta ja että perinnällä ylipäätään tähdätään kaikkia osapuolia tyydyttäviin ratkaisuihin – ei ainoastaan perintätoimiston voittojen maksimointiin.

Hyvä perintätapa koostuu muun muassa seuraavista asioita:

  • Velkoja voi veloittaa kuluttajan maksumuistutuksesta enintään 5 euroa.
  • Ammattimainen perintätoimisto voi laskuttaa velkojen perintään käytetystä maksuvaatimuksesta enintään 14 euroa, jos velka on alle 100 euroa; enintään 24 euroa, jos velka on 100-1000 euroa; ja enintään 50 euroa, jos velka on yli 1000 euroa.
  • Huomaa myös, että jos perintätoimisto kuuluu samaan konserniin kuin velkoja, tällöin se ei saa veloittaa ammattimaisen perijän maksuhuomautuskuluja, vaan heitä rajoittaa viiden euron enimmäishinta.
  • Ulosotossa olevat velalliset sekä henkilöt tai yritykset, joilla on maksuhäiriömerkintöjä, eivät saisi olla perintäkirjeiden pommituksen kohteena. Kukin kirje lisää velkataakkaa eikä näin ollen auta vaikean tilanteen ratkaisemista.

7. Laskurahoitus vs. perinteinen perintä

Perinteisen perinnän rinnalla toinen tapa ulkoistaa yksittäisiä laskuja on laskurahoitus. Monet rahoitusalan yritykset ostavat yritysten myyntisaatavia. Tällöin lasku ei yleensä saa kuitenkaan olla erääntynyt – paitsi joissakin harvoissa tapauksissa. Siksi laskurahoitus ei toimi perinnän korvikkeena.

Rahoitusyritys ostaa erääntymättömän laskun ja maksaa siitä osan suoraan yrityksen tilille. Eri rahoitusyhtiöillä on erilaisia periaatteita, joilla laskujen ostaminen tapahtuu ja paljonko välistä vedetään.

Kuten perintä myös laskurahoitus on huono idea perusratkaisuna, sillä se syö yrityksesi kassavirtaa ja heikentää henkilökohtaista kontaktiasi asiakkaaseen. Turvaudu laskurahoitukseen siis vain yksittäistapauksissa, jos sinulla on tarve nopeuttaa rahan saapumista tilille.

Lue lisää aiheesta:
Uudistunut perintälaki parantaa kuluttajan asemaa (KKV)
Kuinka valita perintätoimisto? (Omaraha.org)
Hyvä perintätoimisto (Kauppalehden keskustelu)
Mikä perintätoimiston valinnassa voi mennä pieleen? (VK Credit)

Pyydä perintä-tarjous

Palvelustamme saat edullisen tarjouksen kaikista perintäpalveluista.

1. Täytä lomake ja odota yhteydenottoja.
2. Sovi yksityiskohdista palveluntarjoajan kanssa.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone